Положення про бібліотеку
І. Загальні положення
І.1 Бібліотека середньої загальноосвітньої школи, професійно-технічного училища є його структурним підрозділом, який поєднує функції навчальної і спеціальної бібліотеки, здійснює роботу з книгою спільно з педагогічним колективом і радою навчального закладу.
І.2 Відкриття бібліотеки в навчально-виховному закладі є обов’язковим, вона повинна мати статус окремого підрозділу, що входить до складу юридичної особи.
І.3 Бібліотека навчально-виховного закладу у своїй роботі взаємодія з бібліотеками системи освіти і культури, громадськими об’єднаннями.
І.4 Дане положення поширюється на бібліотеки навчально-виховного закладу незалежно від статусу та їх підпорядкованості.
І.5 В своїй діяльності бібліотека навчально-виховного закладу керується Законом України про освіту, Законом України про бібліотеку та бібліотечну справу, нормативними документами Міністерства освіти і культури України, структурних підрозділів місцевих державних адміністрацій, Положеннями про середній загальноосвітній та професійний навчально-виховний заклад, даним Положенням.
І.6 Читачами бібліотеки є учні, вчителі, вихователі, інженерно-педагогічні працівники, а також батьки (або ті, хто їх замінює)
Бібліотека навчально-виховного закладу при необхідності задовольняє запити мешканців мікрорайону на літературу.
Користування бібліотекою безкоштовне.
І.7 організація обслуговування читачів регламентується Правилами користування бібліотекою, що складаються на основі Типового правила користування бібліотеками України й затверджується керівником навчально-виховного закладу.
І.8 Режим роботи бібліотеки навчально-виховного закладу повинен бути зручним для читачів.
І.9 Для надання допомоги бібліотеки та обслуговування читачів повинен бути створений бібліотечний актив.
І. 10 Дане Положення дає рівень загальних вимог до бібліотеки і може конкретизовано з урахуванням особливих завдань і змісту роботи кожного навчально-виховного закладу.
ІІ. Основні завдання
2.1 Бібліотека навчально-виховного закладу сприяє реалізації державної політики в галузі освіти, розвитку навчального процесу, виховує в учнів культуру, національну свідомість, шанобливе ставлення до книги.
2.2 Бібліотека виховує в учнів інформаційну культуру, вчить користуватися її довідковим матеріалом, розвиває творчу думку, здібності, таланти, пізнавальні інтереси і сприяє успішному засвоєнню навчальних програм.
2.3 Бібліотека сприяє підвищенню педагогічної майстерності працівників навчально-виховних закладів шляхом відповідного інформування та інших форм обслуговування.
2.4 Сприяння різними формами і методами бібліотечної роботи самоосвіти учнів і педагогічних працівників навчально-виховних закладів, забезпечення літературою їх соціальних та культурних потреб.
ІІІ. Зміст роботи
3.1 Зміст та обсяг роботи бібліотеки навчально-виховного закладу диференціюється в залежності від його специфіки та завдань.
3.2 Бібліотекар здійснює у встановленому порядку розміщення, облік, зберігання та постійне оновлення бібліотечного фонду.
3.3 Бібліотека забезпечує інформаційно-бібліографічне обслуговування педагогічного колективу, учнів, їх батьків, проводить роботу по вихованню культури читання, пропагує серед читачів бібліотеки бібліографічні знання.
3.4 Бібліотека працює і веде довідково-бібліографічний апарат: каталог,картотеки, довідково-бібліографічний апарат.
3.5 Бібліотека обслуговує в читальному залі, надає допомогу у виборі літератури і в самостійній роботі з книгою шляхом індивідуальної, масової роботи з читачами.
3.6 Бібліотека використовує міжнародний бібліотечний абонемент та внутрішньо системний книгообмін.
3.7 Бібліотека навчально-виховного закладу вивчає і впроваджує передовий бібліотечно-педагогічний досвід.
3.8 Бібліотека навчально-виховного закладу співпрацює з Центральною освітянською бібліотекою у розробці перспективних планів видання літератури у відповідності до запитів читачів та шкільних програм.
3.9 Працівники бібліотеки створюють бібліотечний актив, залучають до участі в ньому учнів та викладачів.
3.10 Бібліотека працює в контакті з дитячими та іншими бібліотеками, що обслуговують учнів та вчителів.
ІV. Організація роботи
4.1 Відкриття бібліотеки навчально-виховного закладу здійснюється за наявності відповідного приміщення і обладнання, постійного джерела асигнувань на комплектування літературою, початкового книжкового фонду і працівника, відповідального за зберігання фонду і обслуговування читачів.
4.2 Керівництво і контроль за діяльністю бібліотеки здійснює директор навчально-виховного закладу. Він відповідає за створення необхідних умов здійснення якісної та ефективної роботи у бібліотеці. Разом з бібліотекарем несе матеріальну відповідальність за збереження бібліотечного майна.
4.3 Завідуючий бібліотекою безпосередньо керує роботою бібліотеки і несе відповідальність за наслідки її роботи.
4.4 Бібліотека будує свою діяльність на основі плану, який є складовою частиною навчально-виховної роботи освітнього закладу і звітує перед директором, педагогічною радою навчально-виховного закладу.
4.5 Статистична звітність бібліотеки подається у відповідності до вимог органів Державної статистики України, Міністерства освіти України, органів освіти обласних та державних адміністрацій.
4.6 Методичне керівництво бібліотекою навчально-виховного закладу здійснюється органами освіти у координації із органами культури.
Основні організаційні функції покладаються на Центральну освітянську бібліотеку.
Методичне допомогу бібліотекам надають державні та обласні дитячі та юнацькі бібліотеки системи Міністерства культури, центральний інститут підвищення кваліфікації вчителів, Регіональні методичні об’єднання шкільних бібліотекарів, асоціації тощо.
4.7 Придбання літератури та інші витрати на утримання бібліотек передбачаються за рахунок коштів навчально-виховного закладу відповідно до встановлених нормативів. Використовуються також і цільові вклади (дотації місцевих органів, шефської допомоги та інші), надходження за додатково виконані бібліотекою роботи.
4.8 відволікання бібліотекарів від виконання прямих обов’язків забороняється. Один раз на місяць в бібліотеці встановлюється санітарний день, в який бібліотека читачів не обслуговує.
4.9 Працівники бібліотеки забезпечують облік, зберігання і використання книг, преси та інших матеріалів у відповідності з типовими правилами бібліотеки, які встановлюються Міністерствами культури і освіти України, несуть відповідальність за зберігання фонду згідно чинного Законодавства.
З метою забезпечення і зберігання літератури і створення необхідних умов для організації обслуговування читачів, керівництво навчально-виховного закладу надає бібліотеці ізольоване приміщення книгосховище, абонемент, читальний зал, оснащене необхідним бібліотечним обладнанням, бібліотечною технікою, комп’ютерами, хорошими протипожежними засобами.
Для зберігання підручників приміщення виділяється окремо.
4.10 Фонд бібліотеки формується з урахуванням потреб і особливостей навчального процесу, характеризується підвищеною дублетністю на окремі видання підручників, навчальної художньої літератури.
4.11 До фонду бібліотеки входять книги-брошури, періодичні видання для дітей та юнацтва, педагогічних працівників, популярна, довідкова, інформаційна, енциклопедична література та інші носії інформації, включаючи цифрові.
Основні завдання і напрямки роботи бібліотеки
- Спрямувати реалізації державної політики в галузі освіти, розвитку навчально-виховного процесу, виховувати національну свідомість, культуру, бережливе ставлення до книги.
- Добитися взаємодії бібліотеки з педагогічним колективом, сільською бібліотекою у навчально-виховному процесі.
- Виховувати у читачів культуру читання, користування довідковою літературою, розвивати творчу думку, здібності, пізнавальні інтереси, сприяти успішному засвоєнню навчальних програм.
- Підвищувати індивідуальну роботу з читачами.
- Сприяти збагаченню читачів знаннями з історії рідного краю, його культури, економіки, екології.
- Виховувати бережливе ставлення до шкільних підручників, книг. Проводити роз’яснювальну роботу серед учнів і батьків за їх збереження.
- Приймати активну участь у проведенні загальношкільних заходів і свят.
Робота з читачами
- Формування і задоволення читацьких запитів
№ |
Зміст роботи |
Строк виконання |
Відповідальні |
1. |
Офоримити картотеку читацьких формулярів |
вересень |
бібліотекар |
2. |
Провести перереєстрацію читачів |
вересень |
бібілотекар |
3. |
Продовжувати з читачами бесіди про правила користування бібліотекою під час перереєстрації та запису до бібліотеки |
Протягом року |
бібліотекар |
4. |
Записати в бібліотеку : десятикласників, першокласників, вчителів та інших |
вересень-квітень |
бібліотекар |
2.Індивідуальнав робота з читачами
1. |
Проводити рекомендаційні бесіди з учнями під час видачі літератури |
Протягом року |
бібліотекар |
2. |
Проводити з читачами-учнями бесіди про прочитане |
Протягом року |
бібліотекар |
3. |
Проводити консультації по вибору літератури біля книжкових полиць |
Протягом року |
бібліотекар |
3.Обслуговування вчителів
1. |
Інформаційне забезпечення вчителів новинками літератури одержаних бібліотекою а) випуск інформаційних списків; б) інформація про надходження нових підручників, програмної літератури, літератури з позакласного читання; в) поповнювати картотеку «На допомогу вчителю-предметнику» |
Протягом року |
бібліотекар |
2. |
Спільна робота бібліотеки та педагогічного колективу по збереженню фонду підручників: а) перспективне замовлення підручників за планами видавництв спільно з учителями, методистами РВО; б) організація видачі та прийому підручників класними керівниками; в) робота по ліквідації заборгованості підручників, художньої літератури; |
Протягом року
серпень вересень травень
червень вересень |
Бібліотекар
Бібліотекар
бібілотекар |
3. |
Надавати допомогу та приймати активну участь у проведенні шкільних заходів та свят: а) Свято посвячення в читачі учнів 1 класу б) Тиждень дитячої та юнацької книги |
Квітень березень |
бібліотекар |
Формування бібліотечного фонду
1. |
Комплектування. Організація фонду. Розстановка. Списування. |
Протягом року |
бібліотекар |
2. |
Здійснювати придбання літератури |
Протягом року |
бібліотекар |
3. |
Залучати вчителів до аналізу наявного книжкового фонду та вилучення непридатної застарілої літератури |
Протягом року |
бібліотекар |
4. |
Слідкувати за розстановкою книг на полицях по розділах в алфавітному порядку |
Протягом року |
бібліотекар |
5. |
Переоформити поличні роздільники |
До 31.12.13р. |
бібліотекар |
6. |
Постійно поповнювати тематичні папки новими матеріалами |
Протягом року |
бібліотекар |
7. |
Продовжити роботу по оформленню з народознавства та програмної з української та світової літератури |
Протягом року |
бібліотекар |
Підвищення кваліфікації
1. |
Систематично відвідувати педагогічні ради, семінари, методичні об’єднання |
Протягои року |
бібліотекар |
2. |
Вивчати та впроваджувати в роботу передові досвіди з роботи з читачами |
Протягом року |
Бібліотекар |
3. |
Проведення бесід з учнями та батьками по збереженню підручників |
Протягом року |
бібліотекар |
4. |
Перевіряти стан збереження підручників |
Протягом року |
Бібліотекар, Класні керівники |
5. |
Проводити разом з учителями масові заходи з популяризації книги та читання |
Протягом року |
бібліотекар |
6. |
Активізувати роботу з популяризації бібліотечно-бібліографічних знань |
Протягом року |
бібліотекар |
7. |
Організувати книжкові виставки, огляди літератури на допомогу навчально-виховному процесу, проведенню предметних тижнів |
Протягом року |
бібілотекар |
Масова популяризація літератури
1. |
Оформити книжкові виставки:
|
Протягом року |
бібліотекар |
2. |
Організовувати книжкові виставки до знаменних та пам’ятних дат |
Протягом року |
бібліотекар |
3. |
Поповнювати постійні тематичні книжкові полиці:
|
Протягом року |
бібліотекар |
Популяризація бібліотечно-бібліографічних знань
1. |
З метою популяризації ББЗ серед учнів проводити бесіди, бібліотечні уроки на теми:
|
Протягом року |
бібліотекар |
Масові заходи
№ |
Зміст роботи |
Дата |
Відповідальні |
1. |
Бесіда «Що таке бібліотека?» |
10.09 |
бібліотекар |
2. |
Книжкова виставка «Увага! Новинка!» |
17.09 |
бібліотекар |
3. |
Бібліотечний урок «Вибір книги в бібліотеці. Систематичний каталог» |
20.09 |
бібліотекар |
4. |
Бесіда «Книга, її роль у розвитку людського суспільства, у духовному відродженні народу» 9 клас |
24.09 |
бібліотекар |
5. |
Свято книги «Книга для людини – як сонце у житті» |
27.09 |
бібліотекар |
6. |
Рейд-перевіврка стану збереження підручників |
30.09 |
бібліотекар |
7. |
Бесіда «Художники-ілюстратори дитячих книг» 2 кл. |
04.10 |
бібліотекар |
8. |
Вікторина «Як ти знаєш творчість Т.Г.Шевченка» |
11.10 |
бібліотекар |
9. |
Бесіда «Як користуватися довідковою літературою» 4 клас |
05.11 |
бібліотекар |
10. |
Книжкова виставка «Твої права і обов’язки” |
14.11 |
бібілотекар |
11. |
Літературна вікторина «Чи уважний ти читач?» |
21.11 |
бібліотекар |
12. |
Книжкова виставка до Дня писемності та мови «Мова – жива душа народу» |
25.11 |
бібліотекар |
13. |
Казковий калейдоскоп |
28.11 |
бібліотекар |
14. |
Виставка книг до Всесвітнього Дня боротьби зі СНІДом |
01.12 |
бібліотекар |
15. |
Виставка книг присвячена Дню народження Григорія Сковороди |
03.12 |
бібліотекар |
16. |
Бесіда «Як читати та берегти книги» 1 клас |
09.12 |
бібліотекар |
17. |
Книжкова виставка «У світі математики» |
13.12 |
бібліотекар |
18. |
Бесіда «Як створюється книга» |
17.12 |
бібліотекар |
19. |
Бібліотечний урок « Структура книги» - перше знайомство зі структурою книги:обкладинка, різні види, корінець, сторінки, малюнки, їх призначення. |
27.12 |
бібліотекар |
20. |
Конкурс «Моя улюблена казка» |
28.12 |
бібліотекар |
21. |
Книжкова виставка до дня народження В.М.Сосюри, українського поета |
06.01 |
бібліотекар |
22. |
Бесіда « правила бережливого ставлення до книги» |
14.01 |
бібліотекар |
23. |
Книжкова виставка до дня народження Шарля Перро, французького поета, письменника-казкаря |
16.01 |
бібліотекар |
24. |
Довідкове бюро школярів «Книги, які знають все» 4 кл. |
24.01 |
бібліотекар |
25. |
Бесіда «Критична література» 7 кл. |
03.02 |
бібліотекар |
26. |
Книжкова виставка до дня народження Жуля Верна, французького письменника |
07.02 |
бібліотекар |
27. |
Великий вигадник Марк Твен |
13.02 |
бібліотекар |
28. |
Подорожуємо Україною |
21.02 |
бібліотекар |
29. |
Бесіда «Духовність – храм душі людської» |
26.02 |
бібліотекар |
30. |
Виховний захід «Стежками жіночих письменницьких доль» |
03.03 |
бібліотекар |
31. |
До літературних березневих свят «Гра – мікрофон «Що знаю я про Т.Г.Шевченка?» |
14.03 |
бібліотекар |
32. |
Троянди Шевченкової любові |
20.03 |
бібліотекар |
33. |
Виховний захід «Вогненне слово Кобзаря» |
28.03 |
бібліотекар |
34. |
1 квітня – День сміху |
01.04 |
бібліотекар |
35. |
Міжнародний день дитячої книги |
04.04 |
бібліотекар |
36. |
Виховний захід «Через терни до зірок» |
11.04 |
бібліотекар |
37. |
Поетична екологія |
15.04 |
бібліотекар |
38. |
Чарівна весна квітами |
18.04 |
бібліотекар |
39. |
Бесіда « Як із крапок і тире постала мова» |
25.04 |
бібліотекар |
40. |
Гра « О, щасливчику» |
28.04 |
бібліотекар |
41. |
Виховний захід «Хай святиться ім’я твоє, мамо!» |
05.05 |
бібліотекар |
42. |
Літературна гра «Сім-сім» |
08.05 |
бібліотекар |
43. |
Духовні скарби наших предків |
15.05 |
бібліотекар |
44. |
Подорож у Читай-місто |
22.05 |
бібліотекар |
45. |
Турнір знавців рідної літератури |
27.05 |
бібліотекар |
46. |
Рейд-перевірка стану збереження підручників |
30.05 |
бібліотекар |